Norsk Svenska English

Spørsmål og svar


Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om ConnectID

Hva er ConnectID?

ConnectID er en identitetsløsning levert av Mediaconnect. En ConnectID-konto kan sammenlignes med et vanlig ID-kort. Din ConnectID-konto forteller ulike nettsteder hvem du er, slik at du kan få tilgang til innhold du har betalt for - f.eks. artikler som er forbeholdt abonnenter - eller innhold som bare gjelder deg.

Hvordan oppretter jeg en ConnectID-konto?

Alle nettsteder og tjenester som krever at du har en ConnectID-konto, gir deg mulighet til å opprette denne når du tar i bruk tjenesten. Du trenger kun en gyldig e-postadresse eller et mobilnummer samt passord. Det er gratis å opprette en brukerkonto i ConnectID.

Hvorfor får jeg tilsendt en engangskode?

Når du oppretter en konto i ConnectID, vil vi sende deg en engangskode på SMS eller epost. Denne engangskoden må du benytte ved registrering, og sikrer at du har oppgitt et mobilnummer eller en epost-adresse som er din. Dersom du mottar en engangskode du ikke har bedt om, er det fordi noen andre har tastet feil informasjon. I slike tilfeller kan du bare se bort fra meldingen.

Hvor kan jeg bruke min ConnectID-konto?

Bruk din ConnectID-konto til å logge på forskjellige nettsteder og tjenester både i Norge og Sverige. Du trenger ikke bruke ulike påloggingskonti for ulike nettsteder.

Kan jeg slette min ConnectID-konto?

Dersom du ønsker å slette din ConnectID-konto, kan du sende en epost til dpo@mediaconnect.no. Vær oppmerksom på at du da ikke lenger vil kunne logge inn for å få tilgang til ditt digitale innhold.

Hvordan logger jeg meg inn?

Du logger inn med brukernavn (e-postadresse eller mobilnummer) og passord på de nettstedene og tjenestene som tilbyr innlogging med ConnectID. Du kan også logge inn med din bruker hos Facebook eller Google.

Kan jeg bruke min ConnectID-konto til å logge inn på både norske og svenske nettsteder?

Ja det kan du. Vær oppmerksom på at ConnectID lagrer ditt mobilnummer med internasjonalt prefiks, så du må passe på å legge til dette dersom du logger inn på en tjeneste i et annet land.

Hva lagres av opplysninger om meg?

Svar på dette og andre spørsmål om personvern, finner du på siden om personvern.

Hva bruker ConnectID mine personlige opplysninger til?

ConnectID bruker informasjonen du oppgir til å gi deg en mer personlig brukeropplevelse gjennom å tilpasse tjenester og innhold.

Hvorfor må jeg tillate cookies i min nettleser?

For at datamaskinen eller mobilen din skal huske at du er logget inn, slik at du slipper å taste mobilnummer og passord hver gang du skal lese artikler forbeholdt abonnenter, kommentere e.l., så må den lagre en liten bit informasjon lokalt. Dette gjøres i form av en såkalt “cookie”, informasjonskapsel på norsk.

Hvilke betingelser og vilkår gjelder for ConnectID?

For å få informasjon om hvilke brukervilkår som gjelder for ConnectID, gå til siden om brukervilkår.

Hvorfor må jeg godta flere betingelser og vilkår?

For å kunne bruke ConnectID må du godkjenne ConnectID sine betingelser og vilkår. Det kan også hende at du blir bedt om å godkjenne våre samarbeidspartnere sine betingelser og vilkår. Dette vil du kun trenge å gjøre første gang du logger deg på.

Hvem er Mediaconnect?

Mediaconnect er en ledende aktør i Norge innenfor tjenesteporteføljen; opplagssystem, kundeservice og transport. Våre kunder er aviser, magasiner og forlag. Les mer om Mediaconnect på denne nettsiden.